5 jaar

5 jaar wordt hij. Mijn grote mooie kind. Mijn ontzettend lieve superkleuter. Mijn allesweter en allesvrager.

5 jaar moederschap ook. 5 jaar waarin ik alles over mezelf leerde, waarin ik zo enorm en intens genoot van het nieuwe wat ik mocht meemaken. 5 jaar moeder van het mooiste en liefste jongetje van de wereld. Zielsgelukkig dat hij mij koos om zijn moeder te zijn. Dankbaar.

En ik zag hem groeien. Van kleine grote baby ( 9 pond was de kleine reus bij zijn geboorte ) tot superslanke kleuter. Van licht naar donkerblond. Felblauwe ogen die het mooiste grijsblauw werden wat ik ooit zag.

En ja, zorgen. Natuurlijk zorgen. De keer dat hij van de trap viel, van zijn fiets, van een springkussen. Alle schaafwonden, bulten, kneuzingen en plekken. De buisjes ( narcose, wat een narigheid ). De keer dat we hem kwijt waren op een druk koninginnendag-feest.
Het kleine mannetje dat zoveel bleek te kunnen en zo weinig aansluiting bleek te vinden bij zijn leeftijdsgenootjes. Gebroken moederhart.

Maar vooral, trots moederhart. ‘ Kijk mama, de zon heeft weer een nieuwe dag gemaakt’ , hij was toen net 2. Liefde, alleen maar liefde. Ik bewonder hem. Zijn manier van dingen oplossen. Hij denkt, heel veel. Hij heeft overal een theorie over, verdiept zich, dompelt zich onder. Het is een fijn kind. Prettig gezelschap. Een leuke broer. Hij mag van zichzelf zijn wie hij is, hij maakt keuzes omdat hij daarachter kan staan. Ik moedig hem aan.

Het voelt bijzonder, die vijfde verjaardag. Zijn eerste lustrum. Maar ook mijn eerste lustrum als moeder.

Ik knuffel hem plat, zoveel ik kan.

Zo, aan de vooravond van zijn verjaardag, slingers hangen al, cadeautjes zijn al ingepakt ( o, wat zou hij vinden van het gereedschap dat hij gaat krijgen 🙂 ), mijmer ik. En voel ik me overspoeld door de enorme, intense liefde die ik voel voor mijn mooie grote kind.

2 gedachtes over “5 jaar

Geef een reactie

